Horizontaal de frequentie van 420 tot 438 MHz en verticaal een registratie van 24 uur op 9 september 2014. (Foto: Landelijk Meetnet, Agentschap Telecom)

Storing op 70cm repeaters opgelost

AT_logoOp 12 september ontving Agentschap Telecom een verzoek voor assistentie van de Belgische collega’s van CCRM (Centrum voor Controle der Radioverbindingen en Mobiele diensten). Het betrof een breedbandige storing van 425.000 tot 432.500 MHz die in potentie een groot aantal telecommunicatie diensten kon verstoren. In België was dat al het geval op de luchthaven van Zaventem en een paar dagen later ontving ook Agentschap Telecom een aantal storingsmeldingen.

Ook zendamateurs bleken last te hebben van deze breedbandige storing. Zeker drie 70cm amateur repeaters ontvingen de storing (zie opname) op de ingangsfrequentie, voornamelijk in de avonduren bij zwakkere stations.

Met het LMT (Landelijk Meetnet Telecom) en bijbehorende analysesoftware kon snel een patroon worden herkend en een globale locatie worden bepaald. Omdat het vermoeden bestond dat de storing uit Nederland kwam, is direct een veldonderzoek ingesteld. Een lastige klus, zo bleek, want het stoorsignaal veranderde voortdurend van frequentie waardoor de bron lastig te lokaliseren was. De storing werd uiteindelijk door Agentschap Telecom gevonden in een zender net over de grens in België. De collega’s van de BIPT hebben de zender later buiten gebruik gesteld waardoor de storing opgelost was.

Omdat BIPT de afhandeling verder gedaan heeft, kan Agentschap Telecom niet aangeven wat de verstoring veroorzaakte.

Horizontaal de frequentie van 420 tot 438 MHz en verticaal een registratie van 24 uur op 9 september 2014. (Foto: Landelijk Meetnet, Agentschap Telecom)

Horizontaal de frequentie van 420 tot 438 MHz en verticaal een registratie van 24 uur op 9 september 2014. (Foto: Landelijk Meetnet, Agentschap Telecom)

 

18 antwoorden
  1. Rob Peeters PA0RPA
    Rob Peeters PA0RPA zegt:

    Klopt, PI2BOZ was ook een van de gestoorde repeaters en heeft ook een klacht en een richtingsrapport bij het A.T. ingediend. In goede samenwerking met de beheerders van PI2RTD hebben wij dit gezamelijk gedaan. We zijn wel benieuwd wat nu de uiteindelijke plaats van de zender is geweest, al was het alleen maar voor de verificatie of onze peiling adequaat genoeg was. Daar doet het A.T. geen mededelingen over.

    Beantwoorden
  2. Martin
    Martin zegt:

    “Omdat BIPT de afhandeling verder gedaan heeft, kan Agentschap Telecom niet aangeven wat de verstoring veroorzaakte.”

    Ja duidelijk….

    🙁

    Beantwoorden
    • Stan / PA8C
      Stan / PA8C zegt:

      In mijn optiek is het ook niet zo heel belangrijk wat de storing veroorzaakte maar wel dat die storing is uitgeschakeld en verholpen. Als iemand persé de veroorzaker wil weten zal die in contact moeten treden met de Belgische autoriteiten en daar zijn verzoek neerleggen.
      Of ze daar in Belgie uberhaupt op gaan reageren met details is nog maar de vraag.
      Ik denk zelfs dat het AT daar normaliter ook geen details over zal verstrekken indien het een zaak op Nederlands grondgebied betreft.

      Beantwoorden
  3. Wim / PA3GFI
    Wim / PA3GFI zegt:

    Ik denk dat het Nederlandse Agentschap Telecom de vraag moet beantwoorden als je een beroep doet op de Wet Openbaar Bestuur. Niet wat betreft de persoon, maar wel wat de stoorbron was.

    Beantwoorden
  4. Rob
    Rob zegt:

    Als Stan’s transceiver defect is geraakt dan laat hij deze repareren en als hij hem weer ophaalt dan vindt hij
    het niet belangrijk om te weten wat er defect was en hoe dit veroorzaakt is, immers de storing is toch al
    verholpen.
    Ik snap wel dat sommige mensen deze black-box gedachte hebben (het werkt nu toch weer dus wat zou ik
    me druk maken?), maar ik en vele anderen hier denken daar kennelijk toch anders over, die willen graag
    weten wat er fout was en of dat bijvoorbeeld nog eens zou kunnen gebeuren en hoe dat dan te herkennen
    is als hetzelfde probleem.
    het experimentele van het zendamateurisme bestaat er juist in dat je dit soort dingen wilt onderzoeken.
    “het is allemaal opgelost dus vooral niet vragen wat het was” past daar niet zo goed in.

    Beantwoorden
  5. Anne PB1A (CW included)
    Anne PB1A (CW included) zegt:

    Die storing heb ik in Hilversum ook op een portofoon en binnen antenne. Op buitenantenne van Commet geen last. Misschien komt dat hier van de toren vandaan. Goed ik luister vaak op een buitenantenne de wat mij betreft geen probleem. Trouwens keurige actie van Agentschap Telecom. Maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over het AT!!!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter bij Marcus / PA2DB Reactie annuleren